Featured
Table of Contents
De enige uitzondering is een huwelijksfeest, waarvoor je geen auteursrechten hoeft te betalen. Eindigt je event in een spectaculaire ? Ook hiervoor vraag je bij de gemeente een vergunning aan. Alle stellingen op je event, zoals tenten, podia en banners, dienen volgens bepaalde regels geplaatst worden om te vermijden dat ze omvallen, inzakken of omwaaien.
Bij grotere constructies of bij verhoogd risico (vb plaatsing in omgeving met veel wind) kan het aangewezen zijn om na plaatsing een keuring te laten uitvoeren door een externe controledienst. Als je publieksevenement mogelijks de verstoort, dien je ook hier een vergunning voor aan te vragen bij de plaatselijke gemeente (velopa afzetpaal).
Als je een evenement organiseert, zijn er heel wat zaken waar je rekening mee moet houden – van brandveiligheid tot toiletten, en van kaartverkoop tot catering. Ook het inhuren van EHBO hulpverlening hoort in dit rijtje (velopa afzetpaal). Je zult moeten beslissen of je EHBO hulpverlening nodig hebt, en zo ja, hoeveel EHBO hulpverleners er op het evenement aanwezig moeten zijn.
Op deze pagina lees je wanneer je verplicht bent om EHBO hulpverleners in te huren (). Ook vertellen we je hoeveel EHBO’ers er op je evenement aanwezig moeten zijn. Je kunt niet zomaar een evenement organiseren: in veel gevallen, bijvoorbeeld wanneer het evenement in een openbare ruimte plaatsvindt of wanneer er veel bezoekers worden verwacht, heb je een vergunning nodig.
Het is dus belangrijk om de regelgeving van de gemeente waar jij je evenement organiseert uitgebreid onder de loep te nemen. Heb je volgens deze regelgeving inderdaad een vergunning nodig? Je zult deze vergunning alleen ontvangen als je aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet. Ook deze voorwaarden zul je in de gemeentelijke regelgeving vinden.
Hoeveel EHBO’ers moeten er op je evenement aanwezig zijn? Ook dit kun je terugvinden in de voorwaarden van de evenementenvergunning. In de meeste gevallen wordt één EHBO’er per 750 bezoekers geadviseerd en in de vergunning opgenomen als voorwaarde. In sommige gevallen is het ook verplicht om een EHBO post in te huren of zelfs hoogwaardige medische hulpverlening (velopa afzetpaal) – dé specialiteit van Witte Kruis Evenementenzorg.
Witte Kruis Evenementenzorg biedt medische hulpverlening op evenementen in alle soorten en maten – van concerten tot races op Circuit Zandvoort! Onze artsen, ambulancemedewerkers en EHBO’ers helpen je graag om je evenement veilig te houden. Wil je meer weten over Witte Kruis, of heb je een vraag over hoeveel EHBO’ers bij evenementen aanwezig moeten zijn en wat dit kost? We voorzien je graag van extra informatie - velopa afzetpaal.
‘Als eventdesigner wordt er ook steeds meer van je verwacht’, zegt Marga. ‘Potentiële bezoekers denken drie keer na voor ze zich inschrijven voor een event. Wat levert dit mij op? Wat leer ik daar? Terechte vragen, natuurlijk - velopa afzetpaal. Daarnaast hebben we in Nederland te maken met een kritisch publiek. Ik werk ook in het buitenland.
In Nederland zie je mensen meteen naar hun smartphone grijpen of gewoon weggaan.’Wie een event organiseert moet het dus goed doen. En een goed event begint met een goed fundament. Marga: ‘Als je een huis bouwt, zeg je ook niet tegen de aannemer ‘doe mij maar een huis met drie slaapkamers’.
En een goede architect zal jou uitvragen naar jouw situatie: wat vind je belangrijk, wat is je toekomstbeeld?’ Zo moet je ook de organisatie van een event aanpakken. De energie die steekt in het definiëren van het doel, de strategie en de output, verdient zich dubbel en dwars terug.’ Om een goed fundament neer te kunnen zetten, begint Marga met een stakeholders-analyse.
‘Om inzicht te krijgen in de behoeftes van je stakeholders – bijvoorbeeld je potentiële bezoekers – formuleer je de belangrijkste drie. Aan de hand van het Event Canvas model, kruip je in de huid van die stakeholders. Je stelt vragen als: wat speelt er momenteel in zijn vakgebied? Met welke vraagstukken heeft hij nu te maken? Wat moet hij oplossen? Hoe ziet zijn werk er over vijf à tien jaar uit? Waar droomt hij van? Maar je kijkt ook naar de randvoorwaarden.
Vervolgens ga je vanuit die kern je event opbouwen. Wat is het belangrijkste doel van je event? Wat wordt de leerstijl? Is dat kennisoverdracht, het aanleren van nieuwe vaardigheden of een attitudeverandering? Die leerstijl is de leidraad van je event. Dit helpt je om steeds bij je kern te blijven.
De één weet nog een leuke spreker, de andere herinnert zich een leuke locatie, weer een ander was zo enthousiast over een act die ze onlangs had gezien. Voor je het weet rijg je deze ideeën aan elkaar en gaat je event “wapperen”. Met zo’n leidraad zorg je ervoor dat de intentie helder is en kun je heel gemakkelijk ‘nee’ zeggen tegen ideeën. velopa afzetpaal.
‘Een event dat niets verandert, had niet georganiseerd hoeven worden. De bezoekers van jouw event moeten na afloop iets geleerd hebben, een stap verder zijn, anders tegen een situatie aan kijken. Ook die gewenste verandering moet je formuleren.’Een event dat impact heeft op bezoekers staat nooit op zichzelf, benadrukt Marga.
Het moet onderdeel zijn van je communicatiestrategie. Zorg dus dat je vooraf, maar ook achteraf, met je bezoekers communiceert. Het eerste contactmoment, de uitnodiging van je event, is het begin van het verhaal dat je wilt vertellen. Dat is iets om goed bij stil te staan.’ Een event met impact is een event waar bezoekers meer krijgen dan ze verwachten - .
‘Een 7 is eigenlijk al niet meer voldoende - velopa afzetpaal. Een event dat een 9+ scoort, dat blijft hangen! Dat zullen bezoekers zich jaren na dato nog herinneren. De lat ligt hoog, dat realiseer ik me, maar dit is wel wat er van een eventorganistor verwacht mag worden. Om een 9+ te bereiken moet je in ieder geval bereid zijn om risico’s te nemen.
Dat betekende dat we kozen voor een stille locatie; bij binnenkomst moesten alle deelnemers hun smartphones inleveren. Dat moet je durven hoor, om die ‘lifeline’ van je bezoekers door te snijden. Maar het had wel impact! Bezoekers werden die dag echt op zichzelf teruggeworpen. Denk je eens in hoe waardevol dat is.
Integendeel. Je moet het doen als het bij de kern bij van je event past. Waar het om gaat, is dat je alles bewust doet, en niet zomaar omdat het leuk is of bij een ander event goed heeft gewerkt.’ Geen event is hetzelfde, dat weten ze ook bij Spant.
Soms komen ze tot de conclusie dat een event niet in Spant zelf, maar beter bij FIER kan worden gehouden. FIER is een fortwerk uit 1868 dat in ‘de achtertuin’ van Spant ligt en dat sinds vorig jaar door Spant wordt geëxploiteerd. ‘Een oase van rust’, zo omschrijft locatiemanager Hella van Zijtveld FIER.‘Als je via de poort dit culturele erfgoed binnenloopt, stap je echt een andere wereld binnen - velopa afzetpaal.
Hier hoor je de vogels fluiten en de bladeren ritselen. Je komt hier voor de rust en om jezelf op te laden. Vitamine g – van groen – noemen we dat.’ FIER is in veel opzichten het tegenovergestelde van Spant. Opdrachtgevers kiezen dan ook heel bewust voor FIER, merkt Hella.
FIER is niet geschikt voor alle bijeenkomsten. Je zult hier niet snel een chique galadiner houden; het wordt vaak gekozen als locatie voor teamsessies of ‘heisessies’. Je kunt je echt terugtrekken uit je dagelijks werk. velopa afzetpaal.’ De sfeer van FIER doet iets met de bezoekers. ‘Ik zie dat sommige bezoekers van zakelijke evenementen even moeten wennen, maar na de eerste verbazing zie ik “de mannen in pakken” echt ontdooien.
‘Het fort bestaat uit verschillende bouwwerken’, legt Hella uit. ‘Een oude artillerieloods, kazematten en een poterne, een lange ondergrondse gang waardoor de soldaten vroeger ongeschonden aan de andere kant van het fort konden komen. Je kunt verschillende onderdelen van je event in verschillende gebouwen onderbrengen. Dat geeft natuurlijk een prettige dynamiek.
De artillerieloods is geschikt voor plenaire onderdelen. De poterne – door de dikke muren geheel wifi-vrij!- leent zich weer goed voor break-outs. In de kazematten is een kookstudio, waar je onder meer de no waste kookworkshop kunt doen. Over ‘bewust kiezen’ gesproken! Dit is een workshop met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten en die anders door de supermarkten worden weggegooid.
Dit past natuurlijk mooi in een bijeenkomst over visie. Je koppelt de toekomst van je bedrijf aan de toekomst van de wereld.’ Stéphanie Ganzeboom, Manager Communications & Events DHL Nederland, is een ervaren eventmanager. Zij zoekt voor ieder event naar een verrassing voor haar bezoekers. ‘DHL medewerkers en klanten zijn wat dat betreft best verwend door ons’, zegt Stéphanie ‘Ze hebben al veel gezien en gedaan.
Daarom ben ik altijd op zoek naar bijzondere locaties. Ik was blij verrast toen ik een rondleiding kreeg op fortwerk FIER. Ik kom uit de buurt van Bussum en ken het – toen nog vervallen – fort van kinderfeestjes. Het is prachtig hoe fort is opgeknapt! De locatie heeft veel potentie.
Dat is bij FIER zeker het geval. Je raakt echt even afgescheiden van de buitenwereld en daardoor kun je makkelijker dingen loslaten. Het is een prikkelende omgeving. Daarom vind ik FIER erg geschikt voor creatieve, brainstorm en strategische sessies.’ Een goede locatie is een goed begin, maar geen garantie voor succes, vindt Stéphanie. velopa afzetpaal.
Maar denk niet dat je dan klaar bent. Alles moet kloppen, het verhaal van de sprekers, de inhoud van de workshops, de techniek en het eten. Voor mij als opdrachtgever is het fijn om te weten dat FIER een zusje van Spant is. Mijn ervaringen met Spant zijn altijd goed, goede organisatie, techniek, goede horeca en juiste sfeer.
Het is leuk om eens voor een andere locatie te kiezen, maar de wetenschap dat alles goed geregeld is, vind ik ook belangrijk. Als organisator heb ik genoeg aan mijn hoofd, ik wil op die punten ook gewoon ontzorgd worden.’ Wie de methode Event Canvas volgt komt tot een goed doortimmerd plan voor een waardevol event.
Een niet te onderschatten onderdeel van het vak, vindt Marga Groot Zwaaftink. Ze geeft hier trainingen in. Marga: ‘Wat belangrijk is, is dat je beslissers een keuze geeft (velopa afzetpaal). Laat drie verschillende groepjes op basis van het kernidee van je event een concept uitwerken. Als het kernidee helder is, zullen dat drie soortgelijke concepten worden, maar wel drie met een andere invalshoek of met andere accenten.
Beargumenteer ook waarom jullie dat vinden, met in je achterhoofd de behoeftes van de beslisser. De andere twee concepten presenteer je als overige opties. Wat ook helpt is om de beslisser er halverwege het project bij te betrekken. Als de beslisser de kans krijgt om bij te sturen zal hij of zij eerder warm lopen voor het event.
Latest Posts
Autohandelaar Said Vianen
Auto Poets
Auto Opkoper Voor Export